naprawa_sterownikow_edc (2).jpgW nowoczesnych samochodach elektronika odgrywa kluczową rolę w sterowaniu pracą silnika i całym układem napędowym. Dwa pojęcia, które bardzo często się pojawiają w tym kontekście, to ECU oraz EDC. Choć bywają używane zamiennie, nie oznaczają dokładnie tego samego. Warto więc wiedzieć, czym różni się sterownik EDC od klasycznego ECU – zwłaszcza jeśli rozważasz naprawę lub wymianę modułu sterującego w swoim pojeździe.

Czym jest ECU?

ECU (Engine Control Unit) to ogólna nazwa jednostki sterującej pracą silnika. Jest to komputer pokładowy, który na podstawie danych z czujników reguluje takie parametry jak:

  • dawkowanie paliwa,
  • kąt wyprzedzenia zapłonu,
  • skład mieszanki paliwowo-powietrznej,
  • obroty biegu jałowego,
  • praca układu EGR, turbosprężarki i wielu innych podzespołów.
  • ECU występuje zarówno w samochodach z silnikami benzynowymi, jak i wysokoprężnymi.

Czym jest EDC?

EDC (Electronic Diesel Control) to specyficzny typ ECU stosowany wyłącznie w silnikach diesla. Nazwa została wprowadzona przez firmę Bosch, a technologia ta pojawiła się na szeroką skalę od lat 90.

Główne zadanie EDC to precyzyjne sterowanie wtryskiem paliwa w silnikach wysokoprężnych, które wymaga znacznie bardziej zaawansowanego zarządzania niż w przypadku silników benzynowych. W zależności od generacji systemu EDC (np. EDC15, EDC16, EDC17), komputer ten zarządza:

  • ciśnieniem wtrysku,
  • czasem otwarcia wtryskiwaczy,
  • pracą turbosprężarki,
  • filtrem cząstek stałych (DPF),
  • regeneracją DPF i EGR,
  • oraz szeregiem czujników, np. ciśnienia, temperatury, położenia wału korbowego itp.

EDC to ECU – ale nie każdy ECU to EDC

Podsumowując: EDC jest wyspecjalizowaną wersją ECU, przeznaczoną do obsługi silników diesla. Oba urządzenia są "komputerami sterującymi", ale różnią się zakresem działania oraz oprogramowaniem.

Naprawa i regeneracja sterowników EDC i ECU – nasza specjalność

W naszej firmie specjalizujemy się w naprawie oraz sprzedaży sterowników ECU i EDC do pojazdów wielu marek, m.in.:
Volkswagen, Audi, BMW, Mercedes, Peugeot, Renault, Citroen, Land Rover i wiele innych.

Dlaczego warto nam zaufać?

  • Weryfikujemy każdy moduł przed sprzedażą – 100% sprawności
  • Oferujemy oryginalne podzespoły lub wysokiej jakości zamienniki
  • Prowadzimy indywidualne doradztwo – pomożemy dobrać sterownik zgodnie z numerem seryjnym
  • Możliwość zakupu zaprogramowanego EDC/ECU gotowego do montażu
  • Wieloletnie doświadczenie w elektronice samochodowej, w tym chiptuningu


Masz uszkodzony sterownik EDC lub ECU? Nie ryzykuj – zgłoś się do nas!

Awaria sterownika objawia się m.in. nierówną pracą silnika, problemami z uruchomieniem pojazdu, błędami OBD, spadkiem mocy lub zbyt dużym spalaniem. Zamiast inwestować w niepewne naprawy lub regeneracje niskiej jakości – postaw na sprawdzone rozwiązania i doświadczenie.

Skontaktuj się z nami - doradzimy, sprawdzimy, zaproponujemy najlepsze rozwiązanie.