W nowoczesnych samochodach elektronika odgrywa kluczową rolę w sterowaniu pracą silnika i całym układem napędowym. Dwa pojęcia, które bardzo często się pojawiają w tym kontekście, to ECU oraz EDC. Choć bywają używane zamiennie, nie oznaczają dokładnie tego samego. Warto więc wiedzieć, czym różni się sterownik EDC od klasycznego ECU – zwłaszcza jeśli rozważasz naprawę lub wymianę modułu sterującego w swoim pojeździe.
Czym jest ECU?
ECU (Engine Control Unit) to ogólna nazwa jednostki sterującej pracą silnika. Jest to komputer pokładowy, który na podstawie danych z czujników reguluje takie parametry jak:
- dawkowanie paliwa,
- kąt wyprzedzenia zapłonu,
- skład mieszanki paliwowo-powietrznej,
- obroty biegu jałowego,
- praca układu EGR, turbosprężarki i wielu innych podzespołów.
- ECU występuje zarówno w samochodach z silnikami benzynowymi, jak i wysokoprężnymi.
Czym jest EDC?
EDC (Electronic Diesel Control) to specyficzny typ ECU stosowany wyłącznie w silnikach diesla. Nazwa została wprowadzona przez firmę Bosch, a technologia ta pojawiła się na szeroką skalę od lat 90.
Główne zadanie EDC to precyzyjne sterowanie wtryskiem paliwa w silnikach wysokoprężnych, które wymaga znacznie bardziej zaawansowanego zarządzania niż w przypadku silników benzynowych. W zależności od generacji systemu EDC (np. EDC15, EDC16, EDC17), komputer ten zarządza:
- ciśnieniem wtrysku,
- czasem otwarcia wtryskiwaczy,
- pracą turbosprężarki,
- filtrem cząstek stałych (DPF),
- regeneracją DPF i EGR,
- oraz szeregiem czujników, np. ciśnienia, temperatury, położenia wału korbowego itp.
EDC to ECU – ale nie każdy ECU to EDC
Podsumowując: EDC jest wyspecjalizowaną wersją ECU, przeznaczoną do obsługi silników diesla. Oba urządzenia są "komputerami sterującymi", ale różnią się zakresem działania oraz oprogramowaniem.
Naprawa i regeneracja sterowników EDC i ECU – nasza specjalność
W naszej firmie specjalizujemy się w naprawie oraz sprzedaży sterowników ECU i EDC do pojazdów wielu marek, m.in.:
Volkswagen, Audi, BMW, Mercedes, Peugeot, Renault, Citroen, Land Rover i wiele innych.
Dlaczego warto nam zaufać?
- Weryfikujemy każdy moduł przed sprzedażą – 100% sprawności
- Oferujemy oryginalne podzespoły lub wysokiej jakości zamienniki
- Prowadzimy indywidualne doradztwo – pomożemy dobrać sterownik zgodnie z numerem seryjnym
- Możliwość zakupu zaprogramowanego EDC/ECU gotowego do montażu
- Wieloletnie doświadczenie w elektronice samochodowej, w tym chiptuningu
Masz uszkodzony sterownik EDC lub ECU? Nie ryzykuj – zgłoś się do nas!
Awaria sterownika objawia się m.in. nierówną pracą silnika, problemami z uruchomieniem pojazdu, błędami OBD, spadkiem mocy lub zbyt dużym spalaniem. Zamiast inwestować w niepewne naprawy lub regeneracje niskiej jakości – postaw na sprawdzone rozwiązania i doświadczenie.
Skontaktuj się z nami - doradzimy, sprawdzimy, zaproponujemy najlepsze rozwiązanie.